Bullerbyvadd

Idag har jag varit ledig. Från jobbet. Jag använde ledigheten till att föräldratjänstgöra på vårt föräldrakooperativ. Hos oss har alla familjer ett fyratimmars-pass i månaden. Det är inte alltid det känns jättekul när jag ser i kalendern att det är dags. Men väl där är det bra. Jag känner alla barnen  vid namn, och jag vet vad alla föräldrarna heter (35 barn, 24familjer). Och för att tuta egna hornet lite mer - jag tror nog jag kan pricka in dagisbarnens syskon som INTE går på dagis. Det är en av många fördelarna med att ha barnen på ett dagis där man som förälder är delaktig och har insyn.

Här råder Bullerbykänsla. Alla barnen bor i hus med trädgård, med båda föräldrarna under samma tak. De flesta har hund/katt/kanin/marsvin. Och sedan finns det familjer med hästar, kor, får, höns, grisar mm. På gruppbilden taget av barnen i höstas står den ena lintotten uppradad efter den andra. Det är inget genomsnitt över samhället i stort. Det känns lite konstigt att mina barn växer upp i en miljö som är så homogen. Men, som Pelle ofta påpekar, de möter verkligheten tids nog. Det kan inte vara fel att ge dem en trygg miljö att växa upp i. Vadderad liksom.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0